Wie zijn wij?

De Parochiële Caritas Instelling Martha & Maria (PCI Martha&Maria oftewel Caritas Martha&Maria) is een vrijwilligersorganisatie en zelfstandig onderdeel van de Rooms Katholieke Kerk. In formeel-juridische zin zijn wij een publiek kerkelijke rechtspersoon, verbonden aan de parochie Martha & Maria. Wij hebben als doel de beoefening en bevordering van Caritas, liefdadigheid. Dit is concrete hulp en steun bieden aan mensen in materiële en/of geestelijke nood. Wij beheren het vermogen en zorgen voor het verwerven van middelen en voor de doelmatige aanwending daarvan ten bate van de Caritas. Ons verzorgingsgebied bestaat uit de volgende gemeenten: Baarn, Bilthoven, De Bilt, Eembrugge, Eemnes, Lage Vuursche, Maartensdijk, Soest en Soesterberg. Incidenteel ondersteunen wij organisaties/mensen buiten ons verzorgingsgebied zowel nationaal als internationaal.

Onze missie

Het inzetten voor sociale rechtvaardigheid. Vanuit Christelijke overtuiging geven wij gestalte aan de opdracht van de Katholieke Kerk om dienstbaar te zijn aan de samenleving door ons te wijden aan de concrete noden en behoeften van personen en groepen en daardoor bij te dragen aan het bevorderen van de sociale en financiële rechtvaardigheid.

De Organisatie

De Caritas Martha & Maria heeft een bestuur dat bestaat uit vrijwilligers die maximaal voor 2 periodes van 4 jaar door de bisschop worden benoemd.

In 2023 bestaat het bestuur uit:

Voorzitter Tony  Harbers voorzitter@caritasmarthamaria.nl
Vice-voorzitter John van Kempen vicevoorzitter@caritasmarthamaria.nl
Secretaris Ruud van ’t Pad Bosch secretaris@caritasmarthamaria.nl
Penningmeester Boudewijn Schols penningmeester@caritasmarthamaria.nl
Algemeen Lid PR vacature pr@caritasmarthamaria.nl
Algemeen Lid vacature algemeen@caritasmarthamaria.nl

Naast het bestuur zijn de volgende werkgroepen actief in ons verzorgingsgebied:

• Baarn/Eembrugge/Lage Vuursche
  • Bilthoven/De Bilt/Maartensdijk
  • Eemnes
  • Soest/Soesterberg

Deze werkgroepen zijn a.h.w. de ogen, oren, mond en handen van de Caritas Martha & Maria.

Onze jaarlijkse financiële mogelijkheden

Het bestuur heeft als opdracht het opgebouwde kapitaal in stand te houden en met de revenuen goed werk te verrichten. Jaarlijks besteden wij globaal op de volgende wijze de beschikbare middelen:

• € 1.500,-  voor individuele armoedebestrijding en concrete noodhulp;
  • € 25.000,- voor ondersteuning van instellingen zoals Schuldhulpmaatje;
  • € 15.000,- Kerst, Paas en zomeracties;
  • € 1.000,- Bijdrage instandhouding van de Caritas in het bisdom Utrecht;
  • € 1.000,- lasten voor onroerend goed;
  • € 500 euro voor bankkosten.

Wij keren geen vrijwilligersvergoedingen uit.

• De kosten worden gedekt door collectes, donaties, opbrengsten uit pacht en beleggingen

De PCI van HH. Martha en Maria heeft ANBI status met de volgende gegevens: Baarn | RSIN:824140850.   Hierdoor is uw gift fiscaal aftrekbaar.

Jaarplannen en jaarverslagen

Wij werken in onze organisatie met een beleidsplan. In dat plan beschrijven we wat onze doelen voor de komende tijd zijn. Elk jaar maken we ook een jaarplan. We blikken jaarlijks terug en doen verslag van onze activiteiten en financiën. Met onze plannen en jaarverslagen beogen wij een transparante vrijwilligersorganisatie te zijn.

Uw reactie op ons werk horen wij graag van u.