Rond 2004 zijn de PKN- en RK-kerken gestart met een kerstpakkettenactie voor personen/gezinnen die het financieel niet breed hebben. In eerste instantie konden alleen kerkgangers mensen aanmelden. In de loop der jaren kwamen er aanmeldingen bij, onder andere van de Voedselbank, Vluchtelingenwerk en Maatschappelijk werk.

Via een groothandel kopen we zélf spullen in. De dozen krijgen we jaarlijks aangeboden door Baka. In de week vóór kerst helpt de jeugd uit de Evangeliegemeente met inpakken en maakt onze werkgroep de pakketten gereed voor bezorging door er een geldbedrag in te stoppen en er een adres op te plakken. De werkgroep zorgt dat de maandag vóór kerst zo’n 75 bezorgers langskomen om elk vier pakketten rond te brengen met de boodschap “namens de Soester kerken mag ik u dit pakket aanbieden”. Het leidt tot veel dankbare reacties.

Inmiddels hebben zich zes andere kerken (Gereformeerde gemeente Soest, Ichtuskerk, Evangeliegemeente, Vredekerk Soesterberg, Nederlands Gereformeerde kerk en Christelijk gereformeerde kerk) bij onze actie aangesloten. De kosten bedragen ongeveer € 24.000. Deze worden betaald via Caritas, Diaconie en collectes.

In 2010 hebben een Zomeractie toegevoegd omdat bij onze doelgroep een vakantie er vaak niet in zit. Bij gezinnen met kinderen onder de 16 jaar mogen die kinderen een keuze maken uit een (of méér) tickets voor het Dierenpark, de bioscoop, zwembad, het Klimbos Zeist, Indoor Binnenspeeltuin óf (sinds Corona) een speelgoedbon van € 15. Begin juni gaan vrijwilligers bij de gezinnen langs om de wensen te inventariseren. Nét voor het begin van de zomervakantie bezorgen zij de tickets bij de kinderen thuis. Deze actie kost ongeveer € 9.000,-. Ook hiermee maken we veel mensen blij.

De organiserende werkgroep bestaat uit 16 personen.