Verslag 2023 Parochiële Caritas Instelling HH. Martha en Maria Parochie.

Het bestuur is vier keer in 2023 bij elkaar gekomen en nodigde hierbij Diaken Antoon van Gaans uit als toehoorder. Diaken van Gaans heeft de Caritas in zijn portefeuille voor enkele locaties in de Parochie Amersfoort en de Parochie van de HH. MarthaMaria Soest.

Begin 2023 werd besloten naar voorbeeld van de PCI Amersfoort een website in het leven te roepen met het doel de hulpvragen te vergemakkelijken en beter/ professioneler te administreren en te kanaliseren.

De website heeft nu drie (aanvankelijk twee) mogelijke manieren om hulp te vragen:

1. door een hulpvrager zelf,
  2. namens een hulpbehoevende,
  3. aanvragen voor projecten.

De URL van de website luidt: www.caritasmarthamaria.nl

De vier bestuursleden hebben iedereen een ‘verzorgingsgebied’ van waar de hulpvragen komen (gekoppeld aan de postcodes van Soest/Soesterberg, Bilthoven / De Bilt en Groenekan,  Baarn en Eemnes). Zij verwerken de hulpvragen na onderling overleg.  De secretaris krijgt altijd een melding van hulpvragen die via de genoemde drie kanalen binnenkomen.

De PCI werkgroepen die er tot voor de corona-pandemie bestonden zijn grotendeels weggevallen dus wordt dit werk zoveel mogelijk opgepakt door de bestuursleden zelf.

De opdracht voor de website werd gegeven aan ISI Media, het bedrijf dat ook de website bouwde voor de PCI van Amersfoort. PCI Amersfoort stemde erin toe dat wij hun voorbeeld website mochten gebruiken en daar waar nodig aanpassingen deden om het tot de PCI website voor de Martha en Maria Parochie te maken.

Op 1 juli 2023 ging de Website live.

In alle locaties werd aandacht hieraan geschonken en ook werd dit initiatief gepubliceerd in het blad M&M van de Parochie alsmede de lokale nieuwsbrieven.

Het aantal hulpvragen is beperkt tot dusver. Als redenen hiervoor noemen wij:

1. De locaties van de HH. Martha Maria Parochies kennen veel minder ‘stadse’ problematiek. Het ‘Amersfoortse verzorgingsgebied’ is diverser en kent meer armoedeproblematiek.
  2. De ruim tien jaar geleden ingevoerde WMO is inmiddels in staat veel van de hulpaanvragen vanuit de gemeentes te beantwoorden en zijn er veel verschillende ‘potjes’ die aangesproken kunnen worden.
  3. Doordat de kerkgang in zijn algemeenheid terugloopt is de bekendheid van de PCI minder geworden.

Het bestuur van de PCI houdt er daarom rekening mee dat met name de derde poot van de hulpverzoeken, de ‘projectaanvragen’ het zwaartepunt zullen worden voor de toekomst.

De PCI zal proberen met name bekendheid te geven aan de mogelijkheid tot het sponsoren van projecten die beantwoorden aan de doelstellingen van de PCI (zie het kopje ‘beleidsplan 2023-2028’ op de website www.caritasmarthamaria.nl).

Financien.

De begroting 2023 die goedkeuring kreeg van het Bisdom heeft een sluitende exploitatie bij een totaaltelling van de baten en de lasten van €48.500,=

De collecte voor de PCI leverde €240,= op

Er werdt in het kader van een oproep tot ‘Warmtedelen’ een bedrag van €5000,= ingezameld door de PCI en als zodanig geoormerkt voor hulpaanvragen die met de energierekening te maken hebben. Een gedeelte van dit geld is besteed en er is nog €4000,= hiervoor te besteden.

Alfons Ariensprijs 2023

Het ‘Scholenproject van Locatie Maria Koningin in Baarn werd voorgedragen voor de A. Ariensprijs.

Beleidsplan

De secretaris herschreef het beleidsplan en het bestuur keurde dit goed. Het Beleidsplan 2023-2028 is te lezen op de website onder het kopje: ‘Beleidsplan 2023-2028’.

In het beleidsplan is te lezen dat het per werkgroep vrij te besteden bedrag opgehoogd wordt naar 5 individuele aanvragen van €500,= dus €2500,= per werkgroep. In totaal dus 10K voor de 4 werkgroepen. Is er een individuele aanvraag boven €500,= dan overlegt de werkgroep met het bestuur.

Hulpvragen 2023:

Tot juli, vóór het in gebruik nemen van de website verwerkten we 4 hulpvragen

na 1 juli ontvingen we via de website 7 hulpvragen:

• Geen individuele hulpvragen
  • 7 hulpvragen door hulpverleners waarvan 5 geheel toegekend en 1 gedeeltelijk toegekend
  • Projecten: nog geen

Los van de hulpvragen besloot het bestuur aan de voedselbanken van de Bilt  en Gooi en omstreken in december ieder een bedrag van €7.500 te schenken.

Ook SchuldHulpMaatje kon weer rekenen op onze bijdrage.

In de verschillende Gemeentes waarin de de HH. Martha Maria Parochie is gelegen worden jaarlijks paas-, zomer- en kerstacties gehouden. De kerken van de verschillende denominaties trekken hierin samen op en leveren hieraan hun bijdrage. De Parochiële Caritas Instelling van de HH. MarthaMariaParochie ondersteunde deze initiatieven en samenwerkingsverbanden ook weer.