25 Diaconale hulp-initiatieven uit het aartsbisdom Utrecht werden in 2022 genomineerd voor de  Ariensprijs voor de Diaconie.

Eén ervan kwam van Maria Koningin in Baarn. Zij startten hiermee in 2018 omdat één van de leden zag dat er kinderen zijn die zonder ontbijt naar school komen.

In Nederland groeit ongeveer 1 op de 12 kinderen in armoede op en veel kinderen daarvan krijgen zelfs geen ontbijt mee naar school.

Onze geloofsgemeenschap viert niet alleen de liturgie, maar ondersteunt ook mensen die het moeilijk hebben. De PCI van de HH. Martha Maria ondersteunt hun aanpak in Baarn vanaf het begin.

Wij als PCI willen u graag informeren over hoe dit initiatief is opgezet in de hoop dat er locaties zijn in onze locaties die zo’n initiatief ook zouden willen nemen met financiële steun van de PCI.

De informatie hieronder is overgenomen uit de publicatie van het Bisdom ‘Er gebeurt meer dan je doet’ uit 2022 waarin de 25 hulp-initiatieven uit het bisdom zijn beschreven.

Het idee en de uitwerking:

Er is nagedacht op welke en anonieme manier kinderen bereikt kunnen worden. Scholen bleken daarvoor het meest in aanmerking te komen.

Er is begonnen met twee scholen die open stonden voor dit idee.

Op die twee scholen hebben 13 gezinnen cadeaubonnen gekregen voor 23 kinderen. Dat aantal nam snel toe. In 2019 hebben 26 kinderen met 49 kinderen ondersteuning gekregen. In 2020 zijn er via zes scholen 47 gezinnen bereikt met 100 kinderen. Er is toen besloten dat maximaal 10 gezinnen per school aangemeld kunnen worden. Op die manier kunnen via meer scholen meer kinderen bereikt worden.

Natuurlijk wordt er wel eens geschoven omdat in de ene wijk nu eenmaal meer armoede is onder gezinnen dan in andere wijken. Vorig jaar waren er al 52 gezinnen met 126 kinderen die de cadeaubonnen gekregen hebben.

De financiën komen van de PCI.

Het werkt als volgt.

Scholen wordt per mail gevraagd om het aantal gezinnen door te geven die een cadeaubon kunnen gebruiken. Op basis van die aantallen worden cadeaubonnen gekocht. Die cadeaubonnen komen van aller winkel, bijv. de Hema of de Bruna maar vooral van supermarkten zoals Coop of Jumbo.

Ieder jaar wordt gezocht naar andere winkels.

De hoeveelheid bonnen en de waarde verschilt per gezin. Een gezin met één kind krijgt bonnen ter waarde van €100,= Per kind komt er €25,= bij met een maximum van €200,=.

een gezin met vijf kinderen krijgt dus €200,=. De reden daarvoor is dat met meer kinderen niet altijd meer geld nodig is. een andere reden is dat het geld ook verdeeld moet worden. Het is een extra ondersteuning, meestal omdat veel van de gezinnen al via de voedselbank eten krijgen.

De schoolleiding bepaalt welke gezinnen een bon krijgen. Zij kennen de gezinnen en weten wie het echt kunnen gebruiken. Zo blijft het ook zo anoniem mogelijk en weet de werkgroep niet welke gezinnen een bon ontvangen. Het blijft voor de werkgroep ook behapbaar om te doen.

De bonnen worden bij de betreffende school afgegeven. Zij sturen de bon per post toe aan de gezinnen. Er zit een kaart bij met een wens en een sticker van de Parochie, zodat duidelijk is waar de bon uiteindelijk vandaan komt. “Al is het maar dat iemand een positieve gedacht over de kerk krijgt”, zoals een van de werkgroepleden zegt.

De anonimiteit is erg belangrijk voor de werkgroep. ook omdat zij zelf anoniem blijven. Het gaat om de gezinnen. In de parochie weten ook niet veel mensen dat zij actief zijn. Toch komt het regelmatig voor dat mensen hun dankbaarheid laten weten via de parochie. Dat doet de leden van de werkgroep goed.

We delen de overvloed van andere mensen via het geld van de PCI. Zo straal je als kerk ook warmte uit naar de mensen die het nodig hebben. Het maakt niet uit die die mensen zijn, het gaat om kinderen en gezinnen van allerlei achtergronden en dat geeft een tevreden gevoel.

De werkgroep heeft daarnaast in de samenwerking ook veel gezelligheid aan elkaar. De positieve ervaringen maken dat de werkgroep hun initiatief zeker aanraadt aan andere locaties en parochies.

De inschatting is dat de behoeften van de gezinnen alleen maar zal oplopen dus ook in de toekomst is deze hulp nodig!

Daarom verdient dit prachtige initiatief van de Maria Koningin in Baarn navolging!

Heeft u interesse om in uw locatie deze hulpvorm te kopiëren en op te starten?

De PCI staat er voor de volle 100% achter.

Wilt u contact opnemen met ons hierover?

Stuur dan een email naar secretaris@caritasmarthamaria.nl